על הגישה

יעוץ ארגוני ואסטרטגי – Update

כיום, בתקופה בה גישה של יצירת יתרונות תחרותיים הולכת ומצטמצמת. היתרון התחרותי נשחק מהר וההגנה על העמדה התחרותית שלנו הופכת לקשה יותר וזה דורש מאיתנו לתפקד בעולם שיש בו אי וודאות וצורך להתחדש כל הזמן.

 

היום ברור שמאחר והמערכת משתנה באופן קבוע, כדי להישאר באותו המקום חייבים לפחות להשתנות באותו הקצב, ואם רוצים להשתפר אז בכלל חייבים לנוע מהר יותר. שינוי כזה יכול להיות הכנסת טכנולוגיה חדשה, שינוי זירת הפעולה של הארגון, שינוי מבנה ארגוני, שינוי הבידול הארגוני, תגובה למתחרה חדש ועוד.  

באופן כללי ניתן להגיד שארגונים שמצליחים בשינוי הם ארגונים שמשקיעים את הזמן, המשאבים, ותשומת הלב הניהולית בשלושה מימדים עיקריים והכרחיים ליצירת שינוי מוצלח: הבנה, תכנון וביצוע.

השלב הראשון הוא להבין מה השינוי החשוב והאמיתי שהארגון צריך. קיימים מודלים המאפשרים דרכי ניתוח וחשיבה לזהוי מקור הבעיה ולתכנון ההתמודדות. הגברת המודעות לאופי הבעיה, הקושי, הצפת השאלות בשלב זה הם שיקבעו את מידת ההצלחה בהטמעת השינוי והפתרונות המיטיבים.

השלב השני הוא שלב תכנון השינוי. תהליך התכנון דורש השקעה וזמן. יש להבין ולהתכונן לתהליך התכנון, כמו גם לקבוע מה המטרות שלו ואיך לבצע אותו.

השלב השלישי הוא שלב היישום בעזרת מודל רב-שלבי מסודר. מומלץ שמנהלים יבדקו באמצעות שאלות חשובות אם הכל ברור להם ולעובדים, כך סיכויי ההצלחה עולים. שאלות לדוגמא: האם כל עובד/ת יודע מה מצפים ממנו? האם רתמנו את העובדים לשינוי? האם העובדים מודעים למצב הקיים ויש להם מוטיבציה אישית להשתנות? האם החזון הארגוני ברור לכלל העובדים בארגון? ועוד. שאלות שונות צריכות להבדק בשלבים השונים של התהליך.

התהליך ממוקד ואינו מוציא את השליטה מהמנהלים, ובו בזמן מערב את העובדים ומקנה להם הרגשת שותפות מלאה בתהליך השינוי.

בעידן הגלובלי-קפיטליסטי, כשרובנו נמצאים רוב היום בעבודה, יש חשיבות רבה לסביבת העבודה שלנו. מחקרים מראים כי סביבת עבודה חיובית תורמת למצב בריאות טוב יותר. ליחסי אנוש טובים במקום העבודה חשיבות רבה לא רק עבור העובד, אלא גם עבור מנהלים המעוניינים להניע את העובדים להישגים גבוהים ולהשגת תוצאות ורווחיות רבה יותר.